Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11144/2743
Title: A urbanização da pobreza - formação académica e consciência social
The urbanization of poverty - academic training and social awareness
Authors: Domingues, Álvaro
Fernandes, Ana Silva
Keywords: condição urbana
regime de visibilidade
epistemologia do urbano
urbanização acelerada
urbanização da pobreza
urban condition
regime of visibility
urban epistemology
accelerated urbanization
Issue Date: Jun-2016
Publisher: CEACT/UAL
Abstract: É conhecido o processo de intensificação da urbanização nas últimas décadas, assim como a sua assimetria. No entanto, confunde-se recorrentemente o olhar sobre a urbanização generalizada com um olhar generalizado sobre a urbanização. Nesse sentido, contrariando a adoção de modelos homogeneizadores, será necessário reequacionar o significado e os desafios da atual condição urbana, procurando as ferramentas conceptuais, críticas e operativas para lidar com a diversidade territorial e as disparidades socioeconómicas. Tomando como mote de reflexão e instrumento pedagógico a unidade curricular Urbanização da Pobreza, recentemente criada na Faculdade de Arquitetura da Universidade do Porto, reflete-se sobre a formação dos arquitetos e urbanistas, assim como sobre a necessidade de reforço de uma prática e de uma consciência alargada, mais atentas às assimetrias da urbanização e ao papel social dos diferentes intervenientes no processo de gestão e transformação do ambiente construído.
The urbanization intensification process of the last decades is well-known, as well as its asymmetry. However, looking at generalized urbanization is often confused with a generalized look at urbanization. In this sense, contrary to the adoption of homogenizing models, it will be necessary to re-equate the meaning and the challenges of the present urban condition, looking for the conceptual, critical and operative tools to deal with territorial diversity and socio-economic disparities. Taking the Urbanization of Poverty course unit recently created in the Faculty of Architecture of the University of Porto as a point of reflection and pedagogical tool, this paper reflects on the training of architects and urban planners and examines the need to reinforce a practice and a broadened awareness that pay more attention to the asymmetries of urbanization and the social role of the different actors in the process of management and transformation of the built environment.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/11144/2743
ISSN: 2182-4339
Appears in Collections:ESTUDO PRÉVIO - NOVE [verão 2016]

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EP9-Alvaro_Domingues-PDF.pdf784.23 kBAdobe PDFView/Open
EP9-Alvaro_Domingues-EN-PDF.pdf815.52 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.