Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11144/2733
Title: A promessa percebida no setor do retalho – um estudo comparativo sobre contrato psicológico.
Other Titles: The perceived promise in the retail sector – a comparative study on the psychological contract.
Authors: Gervásio, Luís Miguel Brito
Piteira, Maria Margarida Cróca
Keywords: contrato psicológico (CP)
psychological contract,
human resources management practices
the retail sector
setor do retalho
práticas de gestão de recursos humanos
Issue Date: 2016
Publisher: EDIUAL
Abstract: Apresenta-se um estudo comparativo, no setor alimentar, incidindo nas diferenças entre o pequeno e o grande retalho. Partindo da literatura sobre o Contrato Psicológico (Rousseau, 2000; 2008), em contexto de trabalho, definiu-se o objetivo de compreender quais os fatores diferenciadores, no (in)cumprimento do Contrato Psicológico, entre os colaboradores do grande retalho e os do pequeno retalho. Adotou-se o Psychological Contract Inventory, desenvolvido por Rousseau (2008); traduzido e testado para a população de língua portuguesa por Palanteão (2011). O estudo realizou-se numa grande superfície comercial retalhista. A amostra, selecionada por conveniência, é constituída por 73 indivíduos: 37 indivíduos pertencem ao grande retalho; e, 36 pertencem ao pequeno retalho, sendo estes últimos, clientes da superfície comercial em estudo. Seguiu-se uma análise comparativa entre os dois grupos de colaboradores. Os resultados demonstram existir diferenças significativas na percepção dos colaboradores entre os dois sectores em relação aos diferentes tipos de Contrato Psicoló- gico existentes; nomeadamente, nos tipos de contrato relacional e transacional, e nos índices de satisfação. Na sequência destes resultados, evidencia-se uma nova variável a explorar em futuros estudos – a dimensão organizacional – a qual pode condicionar os tipos de Contrato Psicológico, bem como os índices de satisfação dos trabalhadores.
This article presents a comparative study in the food retail industry and focuses on the differences between large and small retail. Based on the literature of the Psychological Contract (Rousseau, 2000; 2008) at the workplace, the study aimed to comprehend which are the differentiating factors in the (non) compliance of the Psychological Contract between the employees of large and small retail. The questionnaire: Psychological Inventory Contract, developed by Rousseau (2008); translated and adapted to the Portuguese-speaking population by Palanteão (2011) was adopted. The study was conducted in a large retail sales area, where a convenience sample of 73 individuals was collected: 37 individuals from large retail; and 36 from small retail. The latter were customers of the large retail commercial area in which the study was conducted. Results show significant differences in the employees’ perception of the types of Psychological Contract existent between each of the retail sectors, namely, the relational and transitional contract types, and the satisfaction level of the employees. Based on these results, a new variable to explore in future studies on the Psychological Contract has emerged: the organizational dimension, which may determine the types of Psychological Contract, as well as the inherent satisfaction rates.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/11144/2733
ISSN: 2183-4806
Publisher version: http://journals.ual.pt/psique/wp-content/uploads/2016/06/Vol-XII-2-A-Promessa-Percebida-no-Setor-do-Retalho-Um-Estudo-Comparativo-Sobre-Contrato-Psicol%C3%B3gico.pdf
Appears in Collections:EDIUAL - PSIQUE. Vol. 12 (2016)



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